Noc Muzeów – poznaj przeszłość będąc w teraźniejszości
Dodane przez admin dnia Maj 17 2015 08:00:00
Już od kilku lat Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie przyłącza się do akcji pod hasłem „Noc Muzeów”. Jest to jedyna niepowtarzalna okazja w roku dla fanów sztuki, by móc za darmo zobaczyć zarówno stałe eksponaty, jak i przygotowane specjalne wystawy. Atrakcji przygotowanych na ten rok nie zabrakło. Były to przede wszystkim warsztaty z wytwórczości w dawnych wiekach, nowoczesne metody i aplikacje wspomagające zwiedzanie, wystawa pod tytułem „Targowisko starożytności” , kiermasz książki muzealnej oraz pokaz zabytkowych pojazdów stowarzyszenia „Classic”.
Treść rozszerzona
„Chcemy wyjść do ludzi”
Noc Muzeów pierwszy raz w historii zorganizowany został w Berlinie w 1997. Od tego czasu galerie i muzea sztuki na całym świecie co roku w połowie maja otwierają swoje drzwi na jedną noc dla wszystkich miłośników sztuki. Inicjatywa dość szybko wkroczyła do Polski. W Gnieźnie tradycja ta zainicjowana została osiem lat temu.

- W tym roku postanowiliśmy nieco inaczej zaprezentować to wydarzenie. Ludzie zazwyczaj przychodzą do muzeum oglądają eksponaty, czytają podpisy. W tym roku postanowiliśmy sami wyjść do nich i opowiadać o poszczególnych zabytkach. Mamy zamiar pokazać, że muzealnik to nie jest tylko i wyłącznie zakurzony kolekcjoner, który czyści, odkurza czy też szuka kolejne dzieła sztuki. Ale muzealnik to też osoba, która interesuje się tymi zabytkami, chcę o nich opowiadać i przede wszystkim potrafi z pasja to robić. To nie jest tylko jedyna rzecz, którą na dziś przygotowaliśmy. Jedną z takich specjalnych atrakcji jest wystawiana tylko i wyłącznie na tę noc ekspozycja pod tytułem „Targowisko starożytności”. Jest to niepokazywana dotychczas kolekcja zabytków archeologicznych wydobytych z ostatnich badań przeprowadzonych w Gnieźnie – wyjaśnia dr Michał Bogacki, dyrektor Muzeum Początków Państwa Polskiego.

„Współpraca na wielu płaszczyznach”
Zagospodarowany został cały teren budynku gnieźnieńskiego muzeum. Niemalże w każdym pomieszczeniu coś się działo. Na dziedzińcu można było obejrzeć wystawę starych motocykli i pojazdów, a także przedmiotów do użytku codziennego z minionej epoki przygotowanej przez towarzystwo „Classic”.

W holu przygotowano wyeksponowana została wspomniana specjalna wystawa „Targowisko starożytności” oraz Kiermasz Książki Muzealnej, a pracownicy muzeum wraz z wolontariuszami z I LO w Gnieźnie tłumaczyli rozmieszczenie wystaw, kierowali zwiedzających na poszczególne sale tematyczne oraz informowali o zmianach i nowościach organizacyjnych w działaniach MPPP.

Miłośnicy kolejno mogli oglądać, słuchać opowieści i rozmawiać bezpośrednio z oprowadzającymi następujące sale tematyczne: „Dawna wytwórczość na ziemiach polskich”, „Skarby doliny Prosny”, „Początki Państwa Polskiego”. Do dyspozycji zwiedzających byli autorzy wystaw i opiekunowie zbiorów muzealnych, którzy poświęcili całą swoja osobę, by zadowolić odbiorców i zaspokoić ich ciekawość.

- Ideą tejże Nocy Muzeów jest możliwość spotkania mieszkańców naszego miasta z jej historią i zabytkami. Chcemy pokazać, że jesteśmy bardzo otwarci na współpracę z ludźmi. Jest to świetna okazja, by zmobilizować mieszkańców naszego miasta do odwiedzania nas, zapoznania się z tym, co nowego się dzieje w naszym muzeum. W tym celu staramy się współpracować na wielu płaszczyznach. Doskonałym tego przykładem jest możliwość testowania nowoczesnej aplikacji QRtag – mobilnego przewodnika po wystawie. Zamysł jak się okazuje sprawdza się. Przyciągnęliśmy uwagę wielu gnieźnian, którzy przybywają dziś do nas całymi rodzinami. Cieszy nas to niezmiernie i motywuje do dalszych działań – mówi Halina Kowalska, edukator i pracownik w dziale komunikacji MPPP.

Gniezno przyciąga uwagę turystów
Bogactwo tematyczne, poprawna organizacja oraz odpowiednia promocja przyciągnęło uwagę nie tylko samych mieszkańców naszego miasta i okolic, ale również turystów.

– Jesteśmy przypadkowymi zwiedzającymi. Przyjechaliśmy z Krakowa w zupełnie innym celu, jednak wciągnęła nas ta cała otoczka związana nie tylko z tą imprezą, ale również związana z Dniami Gniezna. Historia naszych odwiedzin tego muzeum jest dość ciekawa. Rozpoczęła się zatrzymaniem nas z powodu parady, która maszerowała dziś ulicami miasta. Zamiast się denerwować , bo tak reagowała większość kierowców. Zatrzymaliśmy samochód i przyłączyliśmy się do imprezy, która przywiodła nas aż tutaj. Jesteśmy zaskoczeni ilością atrakcji i cieszymy się, że mogliśmy wziąć udział w takim przedsięwzięciu. Wyjazd z miasta mieliśmy zaplanowany o wiele wcześniej, ale jesteśmy totalnie wciągnięci w ten wir wydarzeń. Ten urozmaicony program nas tu trzyma – o swoich wrażeniach opowiedziało nam dwoje turystów z Krakowa.

Lepszej recenzji nie można było sobie wymarzyć. Skoro Gniezno potrafi przyciągnąć uwagę, zachwycić i zaskoczyć swoimi pomysłami turystów z tak odległego miasta, to powinni te starania docenić również mieszkańcy naszego miasta.