„Królewska olimpiada” – warsztaty historyczne
Dodane przez admin dnia Kwiecień 14 2015 17:00:00
Historia nie musi być nudna, zawiła i uciążliwa dla dzieci. Mają o tym przekonać warsztaty zorganizowane w Miejskim Ośrodku Kultury dla uczniów klas I- III. Zajęcia te odbywają się w ramach specjalnego programu edukacyjnego z okazji 990 rocznicy koronacji Bolesława Chrobrego i Mieszka II - „Królewska olimpiada” od marca i trwać będą do końca maja.
Treść rozszerzona
„Królewska olimpiada” to szerszy projekt przeznaczony na 2015 rok – rok obchodów rocznicy koronacji królów w Gnieźnie, mający na celu zaangażować wszystkie gnieźnieńskie placówki oświatowe. Z tej okazji odbywają się zajęcia o danej tematyce skierowane do różnych grup wiekowych uczniów - dla przedszkolaków w Bibliotece Publicznej Miasta Gniezno, dla uczniów klas I-III w MOK-u, klas IV-VI w Muzeum Początków Państwa Polskiego, dla uczniów z gimnazjum i liceum w Bibliotece Pedagogicznej. Oprócz uczestnictwa w zięciach uczniowie mogę też wykazać w konkursie plastycznym o tematyce „Z wizytą na dworze króla Bolesława Chrobrego”. - Prace młodych artystów trzeba dostarczyć do MOK-u do 29 maja, a rozstrzygnięcie ma nastąpić 3 czerwca. Najciekawsze dzieła zostaną zaprezentowane 12 czerwca podczas obchodów „Imienin ulicy Bolesława Chrobrego” – mówi Iwona Wiśniewska z MOK-u.

Historią najtrudniej zachęcić najmłodszych uczniów. Z tej okazji przygotowana została specjalna sala w MOK-u z rekwizytami, wystrojem i plakatami z czasów średniowiecza, mająca na celu skupić uwagę dzieci i skłonić ich do współpracy. Zajęcia w formie zabawy prowadziła Iwona Wiśniewska, opowiadając o codziennym życiu i zajęciach, strojach, architekturze, walkach z czasów królewskich Gniezna. A przygotowane do tego celu przedmioty cieszyły się dużym zainteresowaniem dzieci i zaangażowały ich do współudziału w trakcie warsztatu.

Największą fascynacją była możliwość ubierania strojów i trzymania broni służących do walki. Na koniec mali uczestnicy programu mieli zadanie namalować portret króla. Zabawa ta wzbudziła ogólną radość i wesołość wśród dzieci. – Niektóre powstałe dzieła zachwycają nas i zasługują na większą uwagę. Będą one na pewno zaprezentowane w trakcie obchodów „Imienin ulicy Bolesława Chrobrego” - podkreśla prowadząca zajęcia.

Historią też można zainspirować dzieci. Wystarczy tylko odpowiednio ją dostosować, pokierować i skoordynować. Właściwe dobrane rekwizyty i narzędzia, które naraz angażują kilka zmysłów - dotyku, wzroku, słuchu zwiększają efekt pracy intelektualnej u dzieci. – Jest to inna forma nauki historii, niż na lekcjach w szkole, bardziej atrakcyjna i urozmaicona i przede wszystkim poza murami placówki. Widać to po ich zaangażowaniu i entuzjazmie, nie siedzą cicho jak przy ławkach szkolnych, lecz przeżywają to całym sobą, swoimi emocjami. Dzieci są wstanie więcej zapamiętać poprzez działanie, dlatego jest to forma idealna by czerpać wiadomości o naszej kulturze lokalnej, o historii własnego miasta – mówi Beata Bobkiewicz, nauczyciel Szkoły Podstawowej nr 5 w Gnieźnie.

Dzieciom od najmłodszych lat trzeba wpajać wartości własnej kultury i historii, zwiększyć ich świadomość przynależności do swojego kraju i miasta. Historia lokalna jest równie ważna, jak historia całego kraju. A Gniezno będąc jednym z najstarszych miast Polski, co więcej jej pierwszą stolicą, obchodzi w tym roku 990 rocznicę koronacji królów Polskich. Jest to wydarzenie znaczące dla historii Rzeczypospolitej, więc inicjatywa nauczania, czy też przypominania o tym uczniom gnieźnieńskich szkół jest istotnym elementem na drodze ich edukacji.

Sona Ishkhanyan