Z wizytą na Kujawach
Dodane przez admin dnia Październik 14 2014 09:30:00
O poranku w sobotę, 11 października pod Biblioteką w Czerniejewie zebrała się grupa pasjonatów poznawania nowych miejsc, historii i turystyki. Do nich dołączyli jeszcze kilka osób spoza Czerniejewa. W efekcie 16-osobowa grupa jechała na Kujawy. Nasza trasa wiodła przez kilka miejscowości wartych poznania.
Treść rozszerzona
Już o godz. 9.00 rano meldowaliśmy się przy Szkole Podstawowej im. Armii Krajowej w Kościelcu, gdzie czekała na nas pani Róża, nauczycielka ze tamtejszej szkoły, która zaprowadziła nas do Sali Prymasowskiej poświęconej pamięci kardynała Józefa Glempa, który był uczniem tej szkoły i był z mieszkańcami wsi bardzo związany. Mogliśmy więc obejrzeć m. in. liczne zdjęcia, zeszyty prymasa z czasów uczniowskich, poświęcone mu publikacje, różnego rodzaju pamiątki oraz kopie jego pamiętników. Sala, choć niewielka, robi wrażenie mnogością i różnorodnością eksponatów. Pani Róża chętnie opowiadała o kontaktach prymasa ze szkołą, dziećmi i nauczycielami oraz o jego wizytach w rodzinnych stronach.

Po wpisaniu się do księgi pamiątkowej udaliśmy się z kolei do kościoła pod wezwaniem św. Małgorzaty w Kościelcu. Jest to pierwszy murowany kościół w Polsce na wsi, którego początki datują się na przełom XII i XIII wieku. Bryła kościoła robi duże i jednocześnie zaskakujące wrażenie poprzez dobudowane później kaplice w stylu renesansowym, które przypominają raczej szczytowe ściany kamienic z tego okresu. Całości dopełniają piękna ambona oraz sklepienia, na które zawsze warto zwracać uwagę w starych budowlach.

Kolejny przystanek to Pakość, gdzie w Centrum Informacji Turystycznej zostaliśmy przywitani przez pracownika Urzędu Miejskiego w Pakości, jak się okazało, właściwego człowieka na właściwym miejscu, pasjonata historii miasta. Najpierw obejrzeliśmy makietę Kalwarii Pakoskiej i wysłuchaliśmy informacji na temat historii miasta, z uwzględnieniem walk z wojskami krzyżackimi. W towarzystwie sympatycznego urzędnika udaliśmy się do kaplic Kalwarii Pakoskiej. Zwiedziliśmy kilka z nich, gdzie mogliśmy zobaczyć np. barokowy zielony ołtarz, przeniesiony z kościoła w Złotnikach Kujawskich, który na pierwszy rzut oka wydawał się marmurowy, a był drewniany, epitafium ks. Wiecza, obraz podziurawiony kulami przez Niemców, list pozostawiony przez murarzy pracujących prze renowacji Kalwarii na początku XX w., odrestaurowany pomnik Serca Jezusa. Niektóre kaplice są bardzo małe, dlatego tylko zaglądaliśmy do nich przez zabezpieczające karty. W drodze na Wzgórze Kalwaryjskie przechodziliśmy przez cmentarz, gdzie mogliśmy obejrzeć stare, piękne nagrobki oraz usłyszeć ciekawe i nieco mrożące krew w żyłach opowieści związane z cmentarzem i jego historią. Na Wzgórzu w grupach zwiedziliśmy Kościół Ukrzyżowania z ciekawym ołtarzem i rokokowymi ołtarzami bocznymi.

Ponieważ czas nas gonił pożegnaliśmy sympatycznego gospodarza i ruszyliśmy w stronę Lubostronia. W pałacu trwa co prawda remont, ale bocznym wejściem dostaliśmy się do środka, po których sprawnie oprowadził nas młody przewodnik. Wystrój niektórych sal był zachwycający, szczególnie Sali Kolumnowej, choć wrażenie psuła nieco nowoczesna wykładzina podłogowa. Obejrzeliśmy wiele sal, kaplicę, i piwnice, przy czym dowiedzieliśmy się wiele interesujących szczegółów na temat rodziny Skórzewskich. Nieco zmęczeni uczestnicy otrzymali godzinkę wolnego na spacer po parku, małą kawę w restauracji czy wykonanie pamiątkowych zdjęć. Przez całą wycieczkę towarzyszyła nam piękna pogoda i nie opuszczał nas dobry humor.

Dyrektor Biblioteki Lilianna Dorodzała serdecznie dziękuje wszystkim uczestnikom wycieczki za wytrwałość i wytrzymałość oraz za chęć wzięcia w niej udziału. Mamy nadzieję, że takie wycieczki będą punktem stałym w naszej działalności. Wielkopolska i pobliskie Kujawy są pełne miejsc pięknych, tajemniczych i ciekawych. Nasze plany związane są z organizacją wyjazdów właśnie do miejsc położnych niedaleko, których mimo to nie znamy. Wydaje się, że miejsca te są położone blisko Czerniejewa, ale jednocześnie biorąc pod uwagę kłopotliwy dojazd lub jego brak, dla wielu z nas, szczególnie tych niezmotoryzowanych, poznanie tych miejsc staje się niemożliwe. Z uwagi na wyrażone chęci i zadowolenie przez uczestników wycieczki planujemy już kolejną w listopadzie. Osoby zainteresowane uczestnictwem w wyjazdach mogą uzyskać informacje na ten temat bezpośrednio od dyrektora placówki pod numerem 61 4291343.