Z wizytą u „Rudego”
Dodane przez admin dnia Lipiec 09 2012 14:00:00
To miejsce musi zobaczyć każdy, kto się interesuje militariami. I to miejsce każdego zachwyci. Mowa o Muzeum Broni Pancernej znajdujące się w Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu. Placówka ta w swoich zasobach ma czołgi, działa samobieżne, opancerzone samochody rozpoznawcze, transportery, armaty, jeden egzemplarz wozu pogotowia technicznego i limuzyny rządowe oraz wagon szturmowy pociągu pancernego z przełomu XIX/XX wieku. Prezentowany w Muzeum sprzęt bojowy jest obecnie jednym z większych zbiorów broni pancernej w Polsce, a niektóre egzemplarze są unikatowymi eksponatami w skali Europy.
Treść rozszerzona


 Hangar w którym prezentowane są czołgi i działa samobieżne robi niesamowite wrażenie 



 Niemieckie działo pancerne Sturmgeschuetz IV (STUG IV) przez blisko 64 lata leżało na dnie rzeki Rgilewki, niedaleko Koła. Po wydobyciu z rzeki - w 2008 r. - odrestaurowano skorupę, odnowiono silnik i pojazd obecnie jeździ. Żadne takie działo na świecie nie jest zachowane w tak dobrym stanie. 



 Czołgi wyprodukowane na terenie Związku Radzieckiego wykorzystywane podczas II wojny światowej, stanowiąc wyposażenie jednostek pancernych Wojska Polskiego od 1943 roku. 



 Słynny napis „Rudy” można także zobaczyć w Muzeum Broni Pancernej 



 W Muzeum prezentowany jest przekrój czołgu T-34, który był wykorzystywany w trakcie filmowania scen we wnętrzu „Rudego” w II i III serii filmu. Filmowcy zmuszeni byli powycinać otwory w czołgu, ponieważ ówczesne kamery były na tyle duże, iż w środku nie starczało dla nich miejsca i musiały być umiejscowione poza czołgiem. 



 Jednym z eksponatów w Muzeum jest limuzyna rządowa Zil 111D cabrio z 1965 roku 



 Historyczny rarytas - niemieckie działo Jagdpanzera IV z okresu II wojny światowej używane głównie jako niszczyciel czołgów zostało znalezione na jednej z posesji w Poznaniu w 2009 roku. Takie pojazdy to rzadkość w zbiorach muzealnych w Polsce. 



 Wagon szturmowy prawdopodobnie pociągu pancernego nr 11 „Poznańczyk” z okresu Powstania Wielkopolskiego. Z wagonu krytego na pancerny został ona przebudowany w 1918 r., a w czasie Powstania Wielkopolskiego prawdopodobnie brał udział w walkach o Krotoszyn, Ostrów Wlkp. i Kępno.

(kfs)